29. oktoobril avaldas vastne Põltsamaa valla koalitsioon oma koalitsioonileppe ja teatas muu hulgas, et 6-liikmelises revisjonikomisjonis eraldatakse opositsioonile (ehk meie valimisliidule Ühine Põltsamaa Vald) vaid 1 koht.
See otsus on otseses vastuolus sisuliselt kõigega: nii seaduse, hea poliitilise tava, revisjonikomisjoni mõtte kui ka koalitsioonileppe endaga.
Kohaliku omavalitsuse korralduse seadust selgitades on nii õiguskantsler (kohtulahendeid kommenteerides) kui ka rahandusministeerium öelnud selgelt, et volikogu komisjonide töös tuleb tagada poliitiline tasakaal, “sealhulgas opositsiooni ülekaal revisjonikomisjonis ning koalitsiooni ülekaal teistes alalistes komisjonides. Tegemist on hea poliitilise tavaga, et revisjonikomisjon on siiski volikogu opositsiooni juhitav, vastasel korral ei täida revisjonikomisjon tõhusalt oma eesmärki.”
Nad leiavad, et revisjonikomisjon peab kohalikus omavalitsuses olema “poliitilise kontrolli tööriist valitsejate üle, mille eesmärk on tasakaalustada võimu, võimestada opositsiooni valitsejate vigade või varjamise märkamise suhtes, ning selle kaudu muuta valitsemist läbipaistvamaks ja anda valijatele kindlus- ja usaldustunnet, et valitsejad teevad õigeid asju õigesti.”
Lühidalt:
👉 Revisjonikomisjoni juhiks peaks olema opositsiooni esindaja;
👉 Komisjoni koosseis peaks tagama opositsiooni enamuse;
👉 Sest koalitsiooni enda juhitud revisjonikomisjon ei täida oma eesmärki – see pole enam kontroll, vaid täitevvõimu osa.
KUIDAS OLI 4 AASTAT TAGASI
Vaatame tagasi, kuidas käitusime meie: kui me 4 aasta eest koalitsiooni moodustasime, oli meid koos EKRE ja Puurmani Valimisliiduga volikogus 14.
Koalitsiooni ja opositsiooni suhe oli seega 14:7 (täna on see 12:9).
Jah, meil oli suurem ülekaal kui tänasel võimul, kuid me ei tulnud selle pealegi, et hakata revisjonikomisjoni koosseisu enda kasuks ümber mängima. Meie poolt loodud revisjonikomisjon sai 5-liikmeline, millest 3 kohta ja komisjoni esimehe koha andsime enesestmõistetavalt opositsioonile.
Miks? Aga sellepärast, et meie eesmärgiks oli läbipaistvus valla rahaasjades ja elementaarne valitsemise eetika. Meil polnud midagi varjata.
Seega, kui tänane võim annab revisjonikomisjonis opositsioonile vaid ÜHE koha kuuest, rikutakse sellega nii seadust kui senist poliitkultuuri.
Seda vaatamata äsjavalminud koalitsioonileppele, kus on kirjas vastupidine: hoida ja arendada koostööd, otsustusprotsessid on avatud ja kaasavad jms. Lisaks on Taavi Aasa juhitud vallavõim kuude kaupa lubanud tuua valda “uue”, ausa, avatud ja läbipaistva juhtimiskultuuri.
Aga paraku kohe, kui võim käes, juhtub see, mida karta oli – sõnadega lubatakse ühte, tegudega tõestatakse vastupidist.
Kui uue võimu soov on, et komisjonis peab olema 6 kohta, siis peaks neist opositsioonile kuuluma neli.
SEADUSI MAHA TALLATES
Lisaks on koalitsiooni poolt deklareeritud, et revisjonikomisjoni liikme koha saab ka Reformierakond, kuid ka see on üheselt seadusega vastuolus (KOKS § 48 lg 22).
Nimelt saab revisjonikomisjoni kuuluda vaid volikogu liige, aga antud isik ei tohi täita valla sihtasutuse või hallatava asutuse juhi ülesandeid. Reformierakonnast kuulub volikogusse Margus Metsma, kes on kahe valla asutuse juht – SA Põltsamaa Sport ja Põltsamaa Spordikool! Seega täidab ta kahte rolli, mis mõlemad kuuluvad välistava piirangu alla.
Tema määramine revisjonikomisjoni oleks otsene seaduserikkumine.
Samas on koalitsioonil kavatsus määrata M. Metsma kultuuri- ja spordikomisjoni juhiks, suureneb huvide konflikt veelgi.
Sellisel juhul kujundaks ta oma juhitavate asutuste poliitilist raamistikku ja eelarvelisi otsuseid, olles samal ajal ka nende ametlik täidesaatja.
See kahjustab komisjoni töö objektiivsust ning rikub head haldustava ja võimu lahususe põhimõtet (vt põhiseadus § 4).
Probleem pole siin muidugi konkreetses inimeses, vaid faktis, et uus koalitsioon täiesti üksmeelselt on nõus tallama jalge alla seadusi, et takistada opositsioonil oma valijate esindamist. Kuigi meie valijaid – tuletagem veel kord meelde – oli rohkem kui ühelgi teisel erakonnal või valimisliidul.